Blog
Wacht niet te lang met klagen
In de wet (artikel 6:89 en 7:23 BW) is opgenomen dat een schuldeiser nadat hij een gebrek in de geleverde prestatie of dienst heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken niet te lang mag wachten voordat hij daarvan melding maakt bij de schuldenaar. Kort gezegd: je moet op tijd protesteren als je het niet eens bent met een geleverde dienst of een geleverd product. Doe je dit niet, dan kan dit tot gevolg hebben dat je alle rechten verliest. Lees verder
Klant failliet? Denk aan uw auteursrecht!
Bij faillissement sta je als schuldeiser in 90% van de gevallen met lege handen. We hebben al eens geblogd over eigendomsvoorbehoud en recht van reclame, als middelen om toch nog wat geld uit een faillissement te krijgen. In deze blog aandacht voor een ander middel: het auteursrecht. Lees verder
De waarde van het eigendomsvoorbehoud in faillissement
Een leverancier die zijn zaken onder eigendomsvoorbehoud heeft geleverd kan, als blijkt dat de koper de koopprijs niet betaalt, de geleverde zaken terugvorderen. Met het bedingen van een eigendomsvoorbehoud kunnen grote financiële problemen worden voorkomen. Het eigendomsvoorbehoud biedt helaas niet in alle gevallen de gewenste zekerheid. Lees verder
De regels bij het opzeggen van een abonnement
Als het gaat om het opzeggen van abonnementen, dan valt het op dat er veel verwarring is bij ondernemers en consumenten over de wettelijke regels. Wanneer kan een abonnement nu eigenlijk opgezegd worden, hoe lang is de opzegtermijn en wanneer moeten toch de kosten tot het einde van het jaar betaald worden? Lees verder
Een rechter moet zijn talen spreken (een advocaat daarom ook)
Het komt vaak voor: contracten of juridische documenten in een andere taal. Vooral het Engels wordt in de zakelijke wereld vaak gebruikt. Lees verder
Werkgever aansprakelijk voor illegale software van werknemer
Meermaals is een werkgever door de rechter op de vingers getikt voor het gebruik van illegale software binnen zijn bedrijf. Uiteraard is een ondernemer die zelf illegale software gebruikt, niet goed bezig. Hij riskeert een boete en is aansprakelijk tegenover de fabrikant van de software. Maar er zijn door rechters ook verschillende vonnissen gewezen waarin een ondernemer aansprakelijk werd geacht voor gebruik van illegale software die een werknemer op de zakelijke laptop had gezet. Lees verder
De slag om algemene voorwaarden: wat zijn de spelregels?
In uw offerte staat dat uw algemene voorwaarden bij voorrang van toepassing zijn. Uw klant hanteert echter algemene voorwaarden waarin staat dat zijn algemene voorwaarden uitsluitend van toepassing zijn. En zo botsen de twee bepalingen met elkaar. Wie wint de slag om de algemene voorwaarden in zo’n geval? Lees verder
Goed, snel en goedkoop
Advocatuur is soms een lastig beroep. Een klant betaalt voor het werk dat je doet, maar heeft weinig gevoel bij wat hij er voor terug krijgt. Als je een aannemer betaalt voor de bouw van een huis, zie je als eindresultaat het huis. Betaal je de tandarts, dan herinnert het gapende gat waar ooit een kies zat aan de noeste arbeid van de tandarts. Lees verder
De vier WWZ-valkuilen
Met ingang van 1 juli 2015 is het arbeidsrecht aanzienlijk veranderd. U zult ondertussen bekend zijn met de WWZ. In onze praktijk signaleren wij regelmatig dat de nieuwe wetgeving nog niet helemaal juist wordt toegepast. We zetten de meest voorkomende fouten en de bijbehorende regels voor u op een rij. Lees verder
Het getuigenverhoor: de belangrijkste vragen
Bent u als getuige opgeroepen in een civiele procedure? Dan kunnen verschillende vragen rijzen. Wij beantwoorden de meest voorkomende vragen voor u. Lees verder