Blog
Kun je nog wel zzp'ers inhuren?
Als je ondernemer bent en gebruik maakt van zzp’ers, heb je vast wel iets van het rumoer van de afgelopen tijd meegekregen. Want wat is er aan de hand? De Belastingdienst is van plan om vanaf 1 januari 2025 te gaan handhaven op de Wet deregulering arbeidsrelaties (DBA). Omdat veel ondernemers bang zijn dat ze niet aan deze wet voldoen, raakt menig zzp’er op dit moment opdrachten kwijt. Maar loopt die handhaving wel zo’n vaart? Kun jij vanaf 1 januari nog zzp’ers inhuren? En waar moet je dan op letten? Dat lees je in dit artikel. Lees verder
Agentuurovereenkomst, wat is dat precies?
Wat is een agentuurovereenkomst?
Voor een ondernemer die producten maakt, kan het nuttig zijn om een derde zijn producten te laten verkopen: de handelsagent. De overeenkomst die deze partijen met elkaar sluiten wordt ook wel een agentuurovereenkomst genoemd. De handelsagent bemiddelt tussen de ondernemer (principaal) en klanten (derde partijen) bij het tot stand brengen van overeenkomsten. Daarbij handelt de handelsagent niet in eigen naam, maar sluit overeenkomsten op naam en voor rekening van de ondernemer.
Een goed opgestelde agentuurovereenkomst kan voor beide partijen veel voordelen opleveren, waarbij de ondernemer (principaal) zich kan concentreren op zijn kernactiviteiten en de handelsagent zorgt voor de klantenwerving en transactieafhandeling. Dit biedt het voordeel dat de ondernemer zelf niet actief naar klanten hoeft te zoeken, omdat de handelsagent deze taak overneemt. Lees verder
Alles over beslaglegging
Wil je meer weten over beslaglegging? Wij hebben hier verschillende blogs over geschreven. Op deze pagina vind je een overzicht van alle informatie over beslaglegging, van algemene inforamatie tot verschillende typen beslaglegging. Lees verder
5 manieren waarop je zeker weet dat je met een advocaat te maken krijgt
De vraag “Is een advocaat verplicht?” duikt regelmatig op en het antwoord daarop is eenvoudig te vinden en meestal vrij helder. Het antwoord op de vraag “Wanneer heb je een advocaat nodig?” wordt al wat minder eenduidig. Bij advocaten denken veel mensen nog altijd gelijk aan procedures, terwijl de taak van advocaten (onder andere) is om procedures juist te voorkomen.
Het hoeft niet altijd te gaan over bijstand in juridische geschillen; ook voor advies in meer algemene zaken is een advocaat beschikbaar. Denk daarbij aan controle op koop- of huurcontracten, voorwaarden bij overeenkomsten en protocollen met betrekking tot de (nieuwe) privacywetgeving. Dat zijn geen redenen om een advocaat te willen mijden, toch? Lees verder
Sluitingsbevoegdheid burgemeester uitgebreid
Op 1 januari 2024 hebben burgemeesters meer bevoegdheden gekregen om een pand te sluiten. Mochten zij voor deze datum een woning alleen sluiten ‘bij ernstige verstoring van de openbare orde door gedragingen die plaatsvinden in die woning’, sinds begin dit jaar is dit ook mogelijk op het moment dat de openbare orde rond een pand (woning of bedrijfspand) ernstig wordt verstoord, of als daarvoor ernstige vrees bestaat. We vertellen je er meer over. Lees verder
Verplichte CO₂-registratie mobiliteit: gedoe of zo gedaan?
Ben jij een werkgever met meer dan 99 werknemers? Dan moet je vanaf 1 juli a.s. de uitstoot van de zakenreizen en het woon-werkverkeer van die werknemers gaan rapporteren. Grote kans dat je dit al wist. Maar de kans is net zo groot dat je met deze verplichting worstelt: wéér een extra verplichting en wéér meer administratieve rompslomp.
In dit artikel vertellen we je welke verplichtingen er door het ‘Besluit CO₂ reductie werkgebonden personenmobiliteit’ precies op je afkomen. Wees gerust: zoals je van ons gewend bent vertellen we je niet alleen waar je aan moet voldoen, maar ook hóe je dit kunt doen. Lees verder
De Wet bescherming klokkenluiders: voldoe je er al aan?
Ben jij een zogenaamde ‘middelgrote werkgever’ en heb je tussen de 50 en 249 medewerkers in dienst? Dan heb je vast al eens gehoord van de Wet bescherming klokkenluiders. Voldoet jouw bedrijf al aan deze wet? Stop dan maar met lezen. Heb je slechts de klok horen luiden, maar weet je niet precies waar de klepel hangt? Lees dan snel verder. Want op 17 december 2023 moet jouw bedrijf aan een aantal nieuwe verplichtingen voldoen. Lees verder
Verplicht 10 minuten eerder inloggen: werktijd die de werkgever moet betalen?
Grote kans dat je als je op je werk aankomt, niet direct productief bent. Waarschijnlijk maak je eerst even een praatje met een collega. Over het weer bijvoorbeeld, het weekend, het Nederlands elftal of de politiek. En je haalt even een kopje koffie of thee. En dan moet je nog inloggen. Meestal is dit geen probleem. Maar dat werd het wel voor een callcenter dat medewerkers verplichtte om 10 minuten eerder aanwezig te zijn, zodat zij om precies 09.00 uur konden starten met werken. Lees verder
Niet iedereen is een Peter Pannekoek: ontslag na grappig bedoelde speech
Onlangs kostte een grappig bedoelde, maar volledig verkeerd gevallen speech op een bedrijfsfeest een timmerman zijn baan. Met zijn speech wilde de medewerker zijn werkgever op een grappige manier op de hak nemen. Die kon er echter niet om lachen en ontsloeg de timmerman op staande voet.
Failliet? Alles wat je als bestuurder moet weten over de informatieplicht
Als je bedrijf failliet gaat komt er als bestuurder veel op je af. Waar je voor faillissementsdatum vooral te maken had met schuldeisers, de bank en wellicht de Belastingdienst, krijg je na het faillissement ook te maken met de curator. Deze curator, benoemd door de rechtbank, heeft als taak om de oorzaken van het faillissement te onderzoeken, alles van waarde te verkopen om daarmee zo veel mogelijk schuldeisers te voldoen. Om die taken goed uit te kunnen voeren heeft de curator een aantal bevoegdheden. En als bestuurder van een failliete vennootschap heb je verschillende verplichtingen. De belangrijkste verplichting? De inlichtingenplicht. Lees verder